Nasz blog

Interesujące informacje z Helfy

Rozwój rynku kosmetyków naturalnych

Ostatnie lata to czas rozkwitu branży kosmetyków naturalnych oraz ekologicznych środków higienicznych. Wzrostom sprzyja panująca moda na życie ekologiczne i zwiększająca się świadomość konsumentów. Wszystko wskazuje na to, że trend wzrostu rynku kosmetyków naturalnych będzie się utrzymywał.

W skali globalnej wartość rynku produktów naturalnych wynosi ok. 40 mld $ i rośnie w tempie 10-15% rocznie. Podobne tempo jest zauważalne w Polsce. Skąd bierze się taki sukces naturalnych produktów? Istnieje kilka podstawowych czynników, które warunkują silny rozwój segmentu naturalnej pielęgnacji skóry i włosów.

  • Rosnąca częstotliwość występowania i diagnozowania problemów ze skórą ciała, twarzy i głowy. Coraz częściej spotykane problemy takie jak alergie, łuszczycowe zapalenie skóry, atopowe zapalenie skóry, egzema, łupież i nadmierne wypadanie włosów spowodowane złym stanem skóry głowy powodują, że klienci poszukują produktów łagodnych i bezpiecznych. Kosmetyki naturalne są powszechnie uważane za bardziej odpowiednie dla wrażliwej, alergicznej i problemowej skóry niż zwykłe kosmetyki. Z tego powodu klienci bardzo często wybierają właśnie produkty naturalne, szczególnie te z certyfikatami jakości i bezpieczeństwa.
  • Rosnąca świadomość konsumentów w zakresie wykorzystania surowców naturalnych w kosmetyce oraz korzyści płynących z naturalnej pielęgnacji. Na poziom sprzedaży kosmetyków naturalnych w Polsce w ostatnich latach ogromny wpływ miały blogi i strony internetowe opisujące naturalną pielęgnację i zdrowy styl życia. Świadomość klientów rośnie dzięki internetowym źródłom, które wielokrotnie wskazują na przewagę ekokosmetyków.
  • Moda na bycie eko nie przemija, lecz przybiera na sile. 35% Polaków jest gotowych zapłacić za produkt więcej, jeżeli jest on bardziej ekologiczny – wynika z raportu TNS OBOP dla Ministerstwa Środowiska.
  • Poprawiający się poziom życia oraz skłonność do kupowania produktów o wyższej jakości. Badania wskazują, że najważniejszą grupą odbiorców dla producentów naturalnych kosmetyków są dojrzałe, wykształcone kobiety. Takie klientki najbardziej zwracają uwagę na jakość kupowanych produktów, samodzielnie poszukują informacji o kosmetykach, są gotowe zapłacić wyższą cenę i chętnie wracają do produktów, które się dobrze sprawdziły.
  • Duże znaczenie mają akcje promowania filozofii cruelty-free, czyli produkcji kosmetyków bez cierpienia zwierząt – bez testowania surowców i gotowych kosmetyków na zwierzętach oraz bez zawartości składników pochodzenia zwierzęcego. Istotne jest także powiększające się grono osób stosujących diety wegetariańskie i wegańskie – w tej grupie występuje większa gotowość do zakupu produktów ekologicznych.

Kondycja polskiego rynku kosmetycznego

Krajowy rynek produktów pielęgnacyjnych w 50% opanowały rodzime marki i jest to bardzo dobry wynik. Polscy producenci kosmetyczni są czujni i szybko dostosowują się do nowych trendów. Coraz więcej polskich marek wypuszcza linie kosmetyków naturalnych lub organicznych, a ich sukces wskazuje, że jest to dobry kierunek. Ponadto małe marki produkujące kosmetyki naturalne zyskują w ostatnich latach popularność bardziej skutecznie, niż podobne firmy bez asortymentu naturalnego. Sekret szybkiego sukcesu? Oferuj produkty roślinne, przyjazne zarówno środowisku, jak i klientowi. Warto pamiętać, że ogromne znaczenie ma tutaj cena produktów – nie powinna być zaporowa.

Wiodące kategorie produktowe

Ponad jedną trzecią wartości ogólnego rynku kosmetyków stanowią produkty do pielęgnacji skóry i włosów. Równocześnie to właśnie ten segment najbardziej dąży w kierunku naturalności i pokrywa się z potrzebami klientów rozczarowanych tradycyjnymi produktami. Kosmetyki do skóry i włosów są standardowo pierwszym wyborem klienta pragnącego wypróbować naturalną pielęgnację. Jak wskazują badania rynku przeprowadzone przez firmę TechNavio, to właśnie segment produktów do pielęgnacji włosów będzie wiódł prym w kolejnych latach rozwoju rynku ekokosmetyków. Zauważalne jest rosnące zapotrzebowanie na naturalne oleje do włosów, łagodne szampony bez ostrych detergentów, odżywki i maski do włosów z odżywczymi olejkami oraz produkty dla problemowej skóry głowy, w szczególności przeciwdziałające wypadaniu i łupieżowi. Te elementy wciąż stanowią podstawę do dalszego, wyrazistego rozwoju branży.

Rynek kosmetyków naturalnych wyceniany na ok. 110 mln zł wciąż posiada niewielki udział w krajowym rynku kosmetycznym, wartym obecnie ok. 3,5 mld euro. Bardzo dobra perspektywa i rozwijający się eko-trend podpowiadają, że w kosmetykach naturalnych wciąż tkwi ogromny potencjał, który będzie stopniowo odkrywany w najbliższych latach. To wyraźny sygnał dla rodzimych marek wskazujący na bardzo duże możliwości rozwoju rynku, zachęcający do włączenia ekokosmetyków do swojej oferty.

Autor foto: wlosowe-inspiracje.blogspot.com

Leave a Reply

Kontakt

Helfy, ul. Działdowska 32
51-427 Wrocław